Hvordan kan forældre hjælpe deres traumatiserede barn?

Billedet forestiller en mor og et barn. Siden handler om hvordan forældre kan hjælpe deres børn.Du kan spille en afgørende rolle i at hjælpe dine børn og teenagere med at få det bedre efter en traumatisk begivenhed. Jo mere du lærer om, hvordan børn bliver påvirket af traumer, jo mere vil du forstå grunden til dine børns adfærd og følelser. Du vil også være bedre forberedt på at kunne hjælpe dem med at klare traumerne. De fleste børn og teenagere, som har traumatisk stress, kan komme sig og leve et sundt og produktivt liv. Når blot du lader dine børn vide, at du og andre voksne arbejder på at holde dem trygge, støtter dem, og der er nogen der kan hjælpe dem med det de føler.

Familiemedlemmer reagerer forskelligt

Familiemedlemmer kan hver især reagere forskelligt på en traumatisk begivenhed, som et barn har oplevet. Selv i den nærmeste familie er det nogle gange svært at huske, at hvert af dine familiemedlemmer kan have en anden reaktion på en traumatisk begivenhed.Hver person i en familie er sin tid om at komme sig over et traume. Nogen kommer sig aldrig.Reaktioner vil variere efter familiemedlemmets alder, udviklingsmæssige niveau, egen traumehistorie, eget forhold til barnet, og hvor eksponeret de selv var overfor begivenheden. For eksempel kan én have delt barnets oplevelse, en anden kan have været vidne til det, og endnu én har måske hørt om den efter det var sket. Mens alle familiemedlemmer kan blive bragt ud af ligevægt, vil kun nogle have reaktioner på PTSD; hver person vil være forskellig tid om at komme sig efter oplevelsen.

Sådan kan du hjælpe dit barn

Du kan gøre følgende for at hjælpe din familie med at komme sig ovenpå den traumatiske begivenhed:

  • Forsøg at opretholde et afbalanceret perspektiv.

    På den ene side tage dit barns reaktioner alvorligt. Du må ikke sige, at “Det var ikke så slemt.” Du skal ikke tænke på det. “Hvis vi ikke gør et stort nummer ud af det, vil hun glemme alt om det.” På den anden side skal du heller ikke beslutte, at traumet var så slemt, at dit barn aldrig vil komme sig. Prøv i stedet at opretholde en håbefuld tro på, at dit barn vil blive helbredt, og at din familie vil komme sig godt ovenpå begivenheden.

  • Vær tålmodig.

    Der er ingen tidsplan for helbredelse. Nogle børn og teenagere vil komme sig hurtigt. Andre kommer sig mere langsomt. Prøv ikke at skubbe dit barn til ”bare at komme over det.” Berolig ham i stedet for med, at han ikke behøver at føle sig skyldig eller slem ved sine følelser eller tanker.

  • Forklar dit barn, at han ikke er ansvarlig for, hvad der skete.

    Børn bebrejder ofte sig selv for begivenheder, selv hvis de er fuldstændig udenfor deres kontrol.

  • Forsikr dit barn, at han er tryg.

    Tal om de foranstaltninger, du tager for at holde ham sikker hjemme og om, hvilke foranstaltninger hans skole tager for at sikre hans sikkerhed i skolen.

  • Oprethold regelmæssighed hjemme.

    Regelmæssige måltider og sengetider og skolerutiner støtter helingsprocessen. Sørg for at dit barn fortsætter med at gå i skole og forbliver i skolen.

  • Lær om de almindelige reaktioner, som børn har ved traumatiske begivenheder.

  • Tænk over din egen traumehistorie og følelser.

    Tag dig tid til at tænke over din egen oplevelse af dit barns traumatiske hændelse og eventuelle tidligere traumatiske begivenheder, du måske har oplevet. Din egen traumehistorie og dine følelser omkring dit barns traumatiske hændelse, vil påvirke, hvordan du reagerer.

  • Kontakt en kvalificeret psykolog eller terapeut, hvis dit barns lidelse fortsætter i flere uger.

    Spørg dit barns praktiserende læge efter en henvisning til en psykolog, som har erfaring med børn med traumatisk stress. Terapeuter kan du ikke få henvisning til ved lægen.

    Selv med støtte fra familiemedlemmer og andre, er der nogle børn som ikke heler sig ovenpå traumer. Når angst fortsætter i flere uger, kan en psykolog, som er uddannet i traumebehandling, hjælpe hele familien med at klare følgerne af traumatiske begivenheder. At finde den rigtige psykolog / terapeut kan imidlertid være forvirrende.

Der er ingen tidsplan for heling af traumer. Nogle børn vil komme sig hurtigt. Andre kommer sig langsommere. Nogle familier bliver bedre med tiden med støtte fra andre. Som en generel regel kan man sige, at hvis dit barns reaktioner (mareridt, tilbagevendende tanker, frygt) er blevet værre i stedet for bedre, Bliver dit barns reaktioner værre i stedet for bedre, og din familie fortsat lider og har problemer med at opfylde barnets behov, bør du søge kvalificeret hjælp. eller hvis din familie har fortsat lidelse, kriser eller problemer med at opfylde dine børns behov, bør du bede om en henvisning til en kvalificeret psykolog. En psykolog med erfaring i at vurdere og behandle børn og teenagere med traumatisk stress. At gå uden hjælp kan have langvarige negative konsekvenser, mens behandling kan have konkrete, positive resultater, der vil hjælpe dit barn og din familie med at føle sig bedre, vokse sig stærkere, og komme sig.

Hvad trigger et traume?

Til tider kan børn og teenagere blive angste og nervøse, når de støder på steder, mennesker, seværdigheder, lyde, lugte og følelser, der minder dem om tidligere traumatiske oplevelser, endda år bagefter. Disse traume-påmindelser kan frembringe foruroligende mentale billeder, tanker og følelsesmæssige / fysiske reaktioner.Hjælp dit barn med at forudse triggers, som giver flashbacks.Almindelige påmindelser (også kaldet triggers) omfatter: pludselige høje lyde, ødelagte bygninger, duften af brand, ambulance eller politisirener, steder, hvor de oplevede traumet, mødet med handicappede, begravelser, traumejubilæer og fjernsyns- eller radionyheder om begivenheden. Dit barn kan ikke være bevidst om disse triggers, men det er vigtigt for dig og andre at forudse triggers og hjælpe dit barn med at genkende dem og lære at håndtere dem. Som forældre /pårørende kan du lade dit barn vide, hvor meget du gerne vil hjælpe dem med fysisk komfort, forståelse og beroligelse, når de bliver mindet om deres erfaringer eller tab. Det er nyttigt at være åben om, hvordan du selv også fortsat er påvirket af påmindelser om traumet.

 

Kilder

NCTSN. The National Child Traumatic Stress Network. “Ressources for parents and caregivers.” “Welcome”. “Understanding trauma”. “Parents can help.” 31. august 2016. www.nctsn.org/resources/audiences/parents-caregivers