PTSD og undgåelse

Billedet viser en pige, der skjuler sig. Afsnittet handler om PTSD og undgåelse.
Undgåelse er en almindelig reaktion på traumer. Det er naturligt at ville undgå at tænke på eller føle forskellige følelser omkring en stressende begivenhed. Men når undgåelse er ekstrem, eller når det er den vigtigste måde, at du håndterer traumet på, kan det forstyrre din følelsesmæssige bedring og heling.

Hvad er de forskellige typer af undgåelse?

Følelsesmæssig undgåelse er, når en person undgår tanker eller følelser om en traumatisk begivenhed. For eksempel kan en overlever af voldtægt forsøge at tvinge sig selv til at tænke på andre ting, hvergang der opstår tanker om voldtægt. Tvinger sig selv til at tænke på noget andet.Eller hun stopper sig selv, hver gang hun begynder at føle trist over voldtægten, eller fokusere på noget andet, der gør hende mindre trist. Hun kan sige ting til sig selv som: “Du skal ikke tænke over det.”

At undgå påmindelser om et traume kaldes adfærdsmæssig undgåelse. For eksempel kan en kvinde, der har set sit barn lide og dø, stoppe med at se nyheder og læse aviser på grund af dækningen af begivenheder, hvor mennesker lider. Overlevere efter overfald kan gøre alt for at holde sig langt væk fra, hvor de blev overfaldet.

Hvad er konsekvenserne af undgåelse?

Da du voksede op, har du måske hørt råd som; “bare forsøg ikke at tænke på det” eller “ikke dvæle ved det.” Men hvis du undgår tanker og følelser af traumet hele tiden, kan dine symptomer forværres. Bruger du undgåelse som din vigtigste måde at håndtere traumet på, kan det gøre det svære at komme videre med dit liv.

Er al undgåelse dårlig?

Ikke al undgåelse er dårlig. Det kan være nyttigt at lære metoder til at fokusere dine tanker og følelser om ting, der ikke er relateret til traumer. Distraktion er en nyttig færdighed, der kan hjælpe dig med at komme videre med dit daglige liv efter et traume. Distraktion og undgåelse kan være nyttigt på kort sigt.Det kan give dig mulighed for at gå i skole eller arbejde, eller købe dagligvarer, selv i lyset af vanskelige livsbegivenheder. Selvom distraktion og undgåelse kan være nyttigt på kort sigt, bør de ikke være din primære måde at håndtere traumer på.

Hvordan kan du lære at håndtere vanskelige tanker og følelser?

Du kan være bange for, at hvis du lader dig føle svære følelser, kan de overmande dig. Du kan være bange for, at hvis du begynder at græde, vil du græde for evigt. Eller du kan bekymre dig om, at hvis du oplever vrede inde i dig, kan du miste kontrollen. Terapi kan hjælpe dig med at lære at håndtere dine tanker og følelser om traumet i stedet for at være bange for dem.

 

Kilder
U. S- Department of Veterans Affairs. “Aviodence”. Jan. 2014. www.ptsd.va.gov.