Vrede, aggression og PTSD

Fotoet viser en vred kvinde. Af Gabriel Matula. Siden handler om vrede, aggression og PTSD.

Vrede er en central brik i overleverens respons på andre mennesker. Den kan variere i intensitet fra mild ærgrelse eller irritation til voldsom vrede og raseri. Nogle med PTSD har således stor vrede uden, at det nødvendigvis fører til aggressiv opførsel. (3)

Vreden hjælper os med at klare livets stress ved at give os energi til at holde ud, når vi står overfor problemer. Alligevel kan vrede skabe store problemer i livet for dem, der har oplevet traumer og dem, der lider af PTSD. (1, 2)

En måde at tænke på er, at høje niveauer af vrede er relateret til et naturligt overlevelsesinstinkt. Når man står overfor en ekstrem trussel, reagerer folk ofte med vrede. Vreden er særlig hyppig, hvis du er blevet gjort til offer. Vrede kan hjælpe en person med at overleve ved at flytte hans fokus. Personen fokuserer al sin opmærksomhed, tanker og handling i retning af overlevelse. Vrede er også en fælles reaktion på hændelser, der synes urimelige, eller hvor du er blevet gjort til offer. Forskning viser, at vrede kan være særlig hyppig, hvis du er blevet forrådt af andre. Dette kan oftest ses i tilfælde af traumer, der involverer udnyttelse eller vold.(1, 2)

Traumer og chok efter misbrug i den tidlige barndom misbrug påvirker ofte, hvor godt overleveren lærer at styre sine følelser. Problemer på dette område fører til hyppige udbrud af ekstreme følelser, herunder vrede og raseri.(1, 2)

Hvordan kan vrede efter et traume blive et problem?

Hos mennesker med PTSD kan deres reaktion på en ekstrem trussel låse sig “fast.” Dette kan føre til, at han reagerer på al stress i overlevelsesmode. Hvis du har PTSD, kan du være mere tilbøjelige til at reagere på stress med “fuld aktivering”. Du kan reagere, som om du bliver truet på livet. Denne automatiske reaktion af irritabilitet og vrede hos dem med PTSD, kan skabe alvorlige problemer på arbejdspladsen og i familielivet. Det kan også påvirke dine følelser til dig selv og din rolle i samfundet.(1, 2)

Forskere har opdelt posttraumatisk vrede i tre centrale aspekter, som bliver diskuteret nedenfor. Disse tre faktorer kan føre til, at en person med PTSD reagerer med vrede, selv i situationer, der ikke involverer ekstrem trussel:(1, 2)

  • Arousal

Vrede er præget af visse reaktioner i kroppen. De dele af kroppen, som er mest tæt knyttet til følelser og overlevelse – hjerte, kredsløb, kirtler, hjerne – kaldes til handling. Vrede er også præget af, at musklerne bliver spændt. Hvis du har PTSD, kan dette højere niveau af spænding og ophidselse blive din normale tilstand. Det betyder, at de følelsesmæssige og fysiske følelser af vrede er mere intens. Hvis du har PTSD, kan du ofte føle dig ”lige på kanten”, ”kørt op” eller irritabel. Du bliver måske nemt provokeret. Dette høje niveau af ophidselse kan medføre, at du rent faktisk opsøger situationer, der kræver, at du skal være opmærksom og afværge fare. På den anden side kan du også blive fristet til at bruge alkohol eller stoffer for at reducere det niveau af spænding, du føler.

  • Adfærd

Ofte er det bedste svar på en ekstrem trussel at handle aggressivt for at beskytte dig selv. Mange overlevere af traumer, især dem, der gik gennem traumer i en ung alder, har aldrig lære nogen anden måde at håndtere truslen på. De har en tendens til at sidde fast i deres måde at reagere på, når de føler sig truet. De kan være impulsive og handler før de tænker. Aggressiv adfærd inkluderer også klager, “bagholdsangreb,” komme for sent eller lave et dårligt stykke arbejde med vilje, selvbebrejdelser, eller endda skade på sig selv. Mange mennesker med PTSD bruger kun aggressive reaktioner på trusler. De er ikke i stand til at anvende andre reaktioner, der kunne være mere positive.

  • Tanker og overbevisninger

Alle har tanker eller overbevisninger, der hjælper dem til at forstå og skabe mening af det, der sker omkring dem. Efter traumer, kan en person med PTSD tænke eller tro, at truslen er overalt, også når det ikke er sandt. Han er måske ikke helt klar over disse tanker og overbevisninger. For eksempel kan en veteran blive vred, når hans kone, børn, eller kolleger ikke “følger reglerne.” Han opfanger ikke, at hans stærke tro faktisk er relateret til, hvor vigtigt det var for ham at følge reglerne under krigen for at forhindre dødsfald.

Hvis du har PTSD, kan det være, at du ikke er klar over, hvordan dine tanker og overbevisninger er blevet påvirket af traumer. For eksempel, kan det være, at du siden traumet har haft større behov for at styre dine omgivelser. Dette kan føre til, at du handler ufleksibelt over for andre. Dine handlinger provokerer da andre til at blive fjendtlige mod dig. Deres fjendtlige adfærd giver så næring til og styrker dine overbevisninger om andre. Nogle almindelige tanker af mennesker med PTSD er:

– “Du kan ikke stole på nogen.”

– “Hvis jeg kom ud af kontrol, ville det være forfærdeligt, livstruende eller kan ikke blive tolereret.”

– “Efter alt hvad jeg har været igennem, så fortjener jeg at blive behandlet bedre end dette.”

– “Andre er ude på at få mig,” eller “De vil ikke beskytte mig.”

Hvordan kan du få hjælp med vrede?

Ved behandling af vrede, bliver problemer som arousal, adfærd og overbevisninger behandlet på hver deres måde. Kognitiv adfærdsterapi, en almindelig brugt terapiform, bruger mange teknikker til at klare disse tre områder.(1, 2)

Til øget arousal

Målet med behandlingen er at hjælpe personen med at lære færdigheder, der vil reducere den samlede arousal (modtagelighed for sanseindtryk). Han kan lære at slappe af, bruge selvhypnose, og bruge fysiske øvelser, som frigiver spændinger.(1, 2)

Til adfærd

Målet er først at se på, hvordan en person sædvanligvis opfører sig, når han føler sig truet eller stresset. Det næste mål er at hjælpe ham udvide rækken af ​​mulige svar. Flere adaptive responser omfatter:(1, 2)

  • At tage en time-out.
  • Skrive tanker ned, når vred.
  • Tale med en person i stedet for at handle.
  • Ændre mønsteret “handle først, tænke senere” til “tænke først, handle senere”.

Til tanker / overbevisninger

Personen får hjælp til at blive mere bevidst om de tanker, han har, som fører op til at han bliver vred. Han bliver derefter bedt om at komme med mere positive tanker til at udskifte sine negative, vrede tanker. For eksempel kan han lære at sige til sig selv; “Selv om jeg ikke har kontrol her, vil jeg ikke blive truet i denne situation.” Et andet eksempel kunne være; “Andre behøver ikke at være perfekte for, at jeg kan overleve eller føle mig komfortable.” Rollespil bruges ofte, så du kan øve dig i at genkende de tanker, der gør dig vred og anvende mere positive tanker i stedet.(1, 2)

 

Kilder
  1. U. S. Department of Veterans Affairs. “Anger and trauma.” Aug. 2015. www.ptsd.va.gov.
  2. Chemtob, CM, Novaco, RW m.fl. ” Anger regulation deficits in combat-related posttraumatic stress disorder. 1997. Journal of Traumatic Stress, 10(1), 17-35.
  3. Casey Taft, PH.D. National Center for PTSD. Course series: PTSD 101: “Anger, aggression and PTSD.” Side 6. 27. Dec. 2011. www.ptsd.va.gov