Slap af i kroppen med Progressiv muskel afslapning

Bileddet viser en mand der slapper af på ryggen. Siden handler om Progressiv muskel afslapning.

Spændte muskler er en almindelig reaktion på stress. Progressiv muskel afslapning kan hjælpe mod stress og spændinger. Metoden indeholder spænding og afslapning af muskler i din krop – en muskelgruppe af gangen. Metoden kan også reducere andre reaktioner på stress, såsom hurtigt åndedræt og hjertebanken, maveproblemer og hovedpine.

Øvelse gør mester

Gør du denne øvelse regelmæssigt, kan du få trænet din krop til at kende forskel på spændinger og afslapning. Det kan hjælpe dig til at mindske dine muskelspændinger og klare stress og angst. Lav øvelsen hver gang, at du begynder at føle dig stresset. Du kan lave øvelsen til en del af din daglige rutine. Hele øvelsen tager ca. 10 minutter.

Lige nogle forbehold inden du starter øvelsen

Bemærk, at under denne øvelse, skal du ikke fortsætte nogen bevægelser, som giver dig smerter. Vær forsigtig med at strække eller spænde dele af din krop, som har givet dig problemer tidligere (fx dårlig ryg, nakke, ben eller arm). Hvis du er i tvivl om det er sikkert nok at lave øvelsen pga. skader, så er det bedst ikke at lave den. Kontakt da din læge først.

Progressiv muskel afslapning

  • Find et roligt sted af lave øvelsen.
  • Øvelsen kan du lave med både åbne og lukkede øjne.
  • Når du laver afslappende vejrtrækninger i øvelse, skal du trække vejret roligt ind gennem næsen og puste roligt ud gennem munden.
  • Følg vejledningen i dette link.

 

Kilde
  1. U. S. Department of Veterans Affairs. “”Relaxation exercise: Progressive muscle relaxation.” www..va.gov