Øvelser som hjælper ved Kompleks PTSD

Opdateret 5. marts 2022Fotoet er af Fransisco Moreno.

Her er en række øvelser til selvhjælp for personer med Kompleks PTSD. Øvelserne kommer fra behandlingsmanualen ”Tilbage til nutiden – En manual til håndtering af traumereaktioner.” , som er oversat af specialpsykolog i psykiatri, Line Bang Mikkelsen. Udfører du øvelserne, kan du få nogle færdigheder, der kan hjælpe dig til at få det bedre, hvis du har komplekse traumer.

Du kan bruge øvelserne sammen med en behandler eller alene. Vær opmærksom på, at introduktionerne i øvelserne kun er vejledende. Bliver du trigget kan du vælge at lade det passere og gå videre i øvelsen eller prøv en anden øvelse.

 

Øvelse: Tilstedeværelse i nuet.

 

Øvelse: Teknik til at håndtere flashbacks ved hjælp af opmærksomhed.

 

Øvelse: Anker til nutiden.

 

Øvelse: At vække kroppen ved dissociation.

 

Øvelse: Beskyttelse mod triggere.

 

Øvelse: Fristed – et roligt sted – et trygt sted.

 

Øvelse: Mindfulness – træk vejret med den malende hånd – berolige.

 

Øvelse: Mindfulness – træk vejret med den malende hånd – vække.

 

Øvelse: Progressiv afspænding af kroppen.

 

Øvelse: Træet – hjælper til at få tryghed, ro og jordforbindelse.

Øvelse: Kropsscanning – giver jordforbindelse, ro og tryghed.

 

Øvelse: Ud af tankernes greb.

 

Øvelse: Opøv din evne til at reflektere – reflekter over to erfaringer.

 

Øvelse: At ændre på rygradens position og opleve, hvordan det påvirker følelserne.

 

Øvelse: At tale positivt til dig selv.

 

Øvelse: Klemmebold – reducerer stress.

 

Øvelse: Bliv bevidst om dine grænser, så du kan føle dig tryggere sammen med andre mennesker.

 

Kilder

Modum Bad. Line Bang Mikkelsen. ”Tilbage til nutiden – En manual til håndtering af traumereaktioner.” Syddansk Universitetsforlag. 2019.