Almindelige reaktioner efter traumer

Opdateret 17. august 2020

Billedet er taget af Taras Chernus

Efter at have gennemgået noget traumatisk, siger overlevere ofte, at deres første følelse er lettelse over at være i live. Dette kan blive efterfulgt af stress, frygt og vrede. Traume-overlevere kan også opleve, at de ikke kan holde op med at tænke over, hvad der er sket. Mange overlevere vil være i et højt beredskab, hvilket får dem til at reagere kraftigt på lyde og det de observerer omkring dem.(1)

De fleste mennesker har en slags stressreaktion efter et traume. At have en sådan reaktion har intet at gøre med personlig svaghed. Stressreaktioner kan vare i flere dage eller endda i flere uger. For de fleste personer vil symptomerne blive mindsket over tid. (1)

Hvad er almindelige reaktioner på traumer?

Alle typer traume-overlevere oplever sædvanligvis stressreaktioner. Dette gælder for både mænd, kvinder og børn. Hvis du forstår, hvad det er der sker, når du selv eller en du kender reagerer på en traumatisk oplevelse, er du måske mindre bange og bedre i stand til at håndtere reaktionerne. (1)

Reaktioner på et traume kan omfatte følgende: (1)

  • Føler fremtiden er håbløs.
  • Føler dig uengageret og ligeglad med andre.
  • Har svært ved at koncentrere dig eller tage beslutninger.
  • Føler dig opfarende og bliver hurtigt forskrækket over pludselige lyde.
  • Føler dig på vagt og konstant opmærksom.
  • Har forstyrrende drømme, minder eller flashbacks.
  • Har problemer på arbejdet eller i skolen.

Du kan også opleve mere fysiske reaktioner såsom: (1)

  • Maveproblemer og problemer med at spise.
  • Problemer med at sove og føler dig meget træt.
  • Hamrende hjerte, hurtig vejrtrækning og føler dig pirrelig.
  • Alvorlig hovedpine, når du tænker på den traumatiske begivenhed.
  • Har svært ved at engagere dig i motion, diæt, sikker sex og regelmæssig sundhedspleje.
  • Ryger, drikker, tager stoffer og spiser.
  • Dine medicinske problemer bliver værre.

Du kan have mere følelsesmæssige problemer såsom: (1)

  • Føler dig nervøs, hjælpeløs, bange og trist.
  • Føler dig chokeret, følelsesløs og ude af stand til at føle kærlighed eller glæde.
  • Undgår mennesker, steder og ting, der minder dig om den traumatiske begivenhed.
  • Er irritabel eller har udbrud af vrede.
  • Kommer nemt ud af balance eller er ophidset.
  • Giver dig selv skylden eller har negative forestillinger om dig selv eller verden.
  • Har mistillid til andre mennesker, kommer i konflikter eller er over-kontrollerende.
  • Bliver indesluttet, føler dig afvist eller forladt.
  • Tab af intimitet eller føler dig uengageret.

At komme sig over stressreaktioner

Henvend dig til din familie og venner, når du er klar til at tale. De er dine personlige støtter. At komme sig er en gradvis proces. Det sker ikke ved, at du pludselig er helbredt, og det betyder heller ikke, at du vil glemme, hvad der er sket. De fleste mennesker vil komme sig over traumer naturligt. Hvis dine stressreaktioner kommer i vejen for dine forhold til andre mennesker, arbejde eller andre vigtige aktiviteter, kan du have glæde af at tale med en behandler eller din læge. Gode behandlinger er tilgængelige. (1)

Hyppige problemer, der kan komme efter traumer

Posttraumatisk Stress Forstyrrelse (PTSD)

PTSD er en lidelse, som kan udvikle sig efter, at du har gennemgået en traumatisk begivenhed. Hvis du har PTSD kan du have problemer med, at du igen og igen tænker over, hvad der skete med dig. Du prøver måske at undgå steder, som minder dig om traumerne. Du kan føle dig følelsesløs. Hvis du har PTSD kan du også have svært ved at slappe af. Du bliver måske nemt skræmt, og du føler måske, at du er på vagt hele tiden. (1)

Depression

Depression involverer, at du føler dig nedtrykt eller trist i flere dage end du føler, at du har det okay. Hvis du er deprimeret, kan du miste interessen for aktiviteter, som du tidligere syntes var interessante eller sjove. Du kan føle, at du har et lavt energiniveau eller at du er for træt. Du kan føle dig håbløs eller fortvivlet, og du tænker måske, at tingene aldrig bliver bedre. Depression er mere sandsynligt, hvis du har haft tab såsom døden af nære venner. Hvis du er deprimeret kan du måske nogen gange tænke på at skade eller slå dig selv ihjel. Af den grund er det meget vigtigt at få hjælp mod depression. (1)

Påtager sig skyld og skam

Undertiden, når du forsøger at få en traumatisk begivenhed til at give mening, kan du give dig selv skylden på en eller anden måde. Du tror måske, at du er ansvarlig for dårlige ting, der sker, eller for at overleve, når andre ikke gjorde. Du kan føle dig skyldig for, hvad du gjorde eller ikke gjorde. Husk på, at vi alle er vores værste kritikere. Det meste af tiden er skam og at give sig selv skylden ikke berettiget. (1)

Selvmordstanker

Traumer og personlige tab kan få en deprimeret person til at tænke på at skade sig selv eller gøre selvmord. Hvis du tror, at en person du kender har selvmordstanker, skal du spørge dem direkte. Du sætter IKKE ideen ind i deres hoved ved at spørge dem. Hvis nogen overvejer at slå sig selv ihjel, skal du ringe eller skrive til Livslinien. Tlf. 70 201 201. Du kan finde mere information om Livslinien her. På den her side kan du også få overblik over de psykiatriske skadestuer og andre steder, hvor de kan rådgive dig. Du kan også ringe til en psykolog, læge eller 112. (1)

Vrede og aggressiv adfærd

Traumer kan være forbundet med vrede på mange måder. Efter et traume kan du måske tænke, at det der skete med dig var urimeligt og uretfærdigt. Du forstår måske ikke, hvorfor den traumatiske begivenhed skete, og hvorfor den skete for dig. Disse tanker kan resultere i en intens vrede. Selvom vrede er en naturlig og sund følelse, kan intense følelser af vrede og aggressiv adfærd give problemer med familie, venner eller kollegaer. Hvis du bliver voldelig, når du er vred, gør du kun situationen værre. Vold kan føre til, at folk bliver skadet og der kan være retslige konsekvenser. (1)

Alkohol og narkotika misbrug

At drikke eller selvmedicinere med stoffer er en almindelig og usund måde at takle foruroligende begivenheder på. Du drikker måske for meget eller bruger medicin til at bedøve dig selv og prøve at håndtere vanskelige tanker, følelser og minder, der er relateret til traumerne. Selvom brug af alkohol eller stoffer kan tilbyde en hurtig løsning, kan det føre til flere problemer. Hvis nogen tæt på dig begynder at miste kontrollen over deres alkoholforbrug, skal du prøve at få dem til at kontakte lægen eller andre, der kan hjælpe dem med at håndtere deres brug af alkohol eller stoffer. (1)

 

Kilder

1 U. S. Department of Veterans Affairs. National Center for PTSD. “Common reactions after trauma.” 13. Jan. 2020.